Time to party

Nu bär det av mot Nacka och nyårsfest!

Nyårslunch

Waiting for tonight

Inatt tackar vi för det gångna året och firar in det nya. Låt oss hoppas att 2012 blir ett bra år för oss alla! Jag kommer att fira nyårsafton med min underbara Chriss, hennes partner och vänner i Sickla Strand.

Gott Slut & Gott Nytt!

Mys med gullepluttarna

I torsdags fick jag äntligen krama om släktens gullepluttar - Ida och Oscar. OM jag har längtat! Mycket har hänt under dessa fyra månader och jag måste säga att jag var något chockerad över hur fort de utvecklas. Det blev en sen kväll och jag och mamma kom inte hem förrän runt 1.30 på natten.

Barnens julklappar

Påväg mot Vällingby.

Mammas bil läckte bensin så fick åka till verkstaden. Fick låna hyrbil i två timmar och åkte och tog en fika i väntan på att bilen skulle bli klar.

Skärholmen centrum

Spaaks konditori

Det är mycket far och fläng denna vecka eftersom jag försöker träffa alla som jag saknat under dessa månader på Hawaii. Idag var det dags att träffa Hanna. Vi tog en fika på Spaaks konditori i Tumba centrum och bara babblade om allt och inget i flera timmar. Tacka vet jag svenskt fika! Om det är nåt jag saknat så är det en god bulle och en kopp gott kaffe!

Eftermiddag hos Carrol

Igår eftermiddag åkte jag hem till Carrol - det var ett kärt återseende! Vi drack pisco sour, åt snacks och pratade om min resa och livet hemma i Sverige. Eftersom jag äter penicillin mot lunginflammation och inte bör dricka smuttade jag bara på drinken. Det bjöds på jättegod sallad men tråkigt nog mådde jag inte så bra framåt kvällen. Det slutade med att jag somnade på soffan och mamma fick komma och hämta mig. Så rolig vän är jag :p Idag åkte Carrol till Chile och jag önskar henne en underbar resa! Och självfallet ett stort tack för igår! Nästa gång vi ses är det sommar i Sverige, galet!

Time to get lucky?

Fick en lott av farmor i julklapp som jag tänkte skrapa. Time to get lucky maybe?

God morgon!

Vaknade för drygt en timme sedan och ska strax pallra mig iväg till farbror doktorn. Har hostat i ca 3 veckor nu och blir inte bättre så det är dags för ett läkarbesök. Ska även passa på att kolla upp cystan på ryggen som uppstod på Hawaii. Har även fått något liknande på höften. Nu är det sjukstuga minst sagt! Hoppas alla får en härlig morgon!

Stormen Dagmar

Stormen Dagmar drog in med full kraft över Skandinavien natten till idag. Jäklar vad det blåste! Trodde träden skulle braka rätt in i huset inatt. Scary! Idag har varit en händelserik dag, hyrde ut lägenheten, fikade med Wisam, planerade nyår och hade kvalitétstid med Chrissan. Vad mer kan man begära? Jo, lite snö skulle sitta fint.

Nyårsplaner

Sitter och filurar över vad jag ska ha på mig på nyår. Antingen blir det guld eller silverklänning med svarta skor alternativt svart blåsa med ett par färgade pumps. Hittade dessa snyggingar på nätet som inte skulle sitta helt fel...

Julafton

Planen för julen var att hela släkten skulle fira hos mamma. Men det blev ändrade planer i sista sekund och det blev en jul hos mormor och morfar istället. Jag fick tidernas bästa julklapp av mamma - en kaffemaskin! Har suktat efter den länge och blev chockerad när jag öppnade paketet och såg vad som fanns däri. I eftermiddag blir det julfika hos farmor. God fortsättning allihop!

Det blir ingen jul utan en ask Aladdin.

Min älskade kaffemaskin - Nespresso.

Mys med familjen

Väl hemma blev det smakprov på morgondagens julbord. Mums! Därefter tog jag ett välbehövligt bad och ringde några vänner. Har precis slagit in alla julklappar och nu är det time for bed! God natt!

Heathrow

Andra stoppet på resan hem var London. Vi skulle endast spendera 3 timmar där men planet blev försenat 2 timmar p.g.a. sena passagerare samt oväder. Man var lagom glad vid det laget. Vi hamnade på samma flyg som den svenska skådisen Malin Åkerman. Cool!

Fredag fm i London och brunch var på sin plats.
Vi tog tåget till vår terminal.

Los Angeles

Efter en låång resa över Atlanten är jag nu äntligen hemma i Sverige. Vi mellanlandade i LA och mötte upp Laura tidigt på morgonen. Vi hyrde bil och spenderade 11 timmar i staden. Här är ett smakprov på vår dag.

Vi landade i LA 05.20 torsdag morgon. Kaffe var väl på sin plats, hade inte sovit alls på flyget.

Therese blev döpt till Julie av kassörskan på Starbucks...som sagt, det var tidig morgon...

Med denna lilla pärla cruisade vi runt på LA:s gator.

Walk of Fame

The greatest star

Hollywood skylten

Vilopaus

Lunch på Fratelli Bar i Melrose.

Supergod panini!

Santa Monica

I'm coming home

Om cirka 2 timmar bär det av mot Honolulu flygplats. Har packat och småfixat hela eftermiddagen och känner mig laddad inför hemresan. Samtidigt som det är ledsamt att ta farväl av allihop man lärt känna här kan jag ändå glädjas av att jag kommer tillbaka och framförallt att jag snart kommer få träffa min familj och mina vänner.
Jag landar på Arlanda den 23.e december kl: 17.40. Dessförinnan mellanlandar vi (jag och Therese) i LA och London. Nu håller vi tummarna för att allt flyter på och att vi inte blir fast i snökaos på Heathrow!

Glada danskar

Igår gick jag och Mirja på fest hos ett glatt gäng danskar här i Waikiki. Nog för att man inte förstår ett jota av vad de säger men trevliga var dem! Efter några timmars partajande klagade grannarna så vi drog vidare till ett uteställe vid namn Red Lion. Inte det bästa stället jag varit på men överlag var det en lyckad kväll.

Mycket folk i en mycket liten lägenhet.

Sura grannarna satte upp denna lapp...

Regnet öste ner så vi tog skydd inne på ett hotell.

Liselotte och Mirja inne på hotellet.

Amerikanarna vet hur man gör deals...

En dag på stranden

Dagen har bjudit på solsken men även mycket regn. Trots detta var jag, Mirja och Liselotte (en tjej från Österrike), på stranden större delen av dagen. Tina och Therese är på Big Island över helgen så det är väldigt tomt hemma. Ikväll ska jag och Mirja ut på stan med ett danskt gäng. Spännande eftersom jag knappt stött på några danskar överhuvudtaget.

Lunch med Arlene

Igår lunchade jag på California Pizza med Arlene, en hawaiiansk tjej jag lärt känna här. Vi bytte julklappar och sa hejdå för denna termin. På eftermiddagen var jag i Ala Moana shopping center och letade julklappar, hittade dock inte så värst mycket.

Supergulliga Arlene!

Tomten har anlänt till Ala Moana.

I'll be back!

Japp, det är sant, jag kommer återvända till Hawaii i januari. Efter mycket funderande har jag bestämt mig för att avstå min plats (även denna termin) på SU och studera ytterligare en termin på Hawaii. Jag känner mig nöjd över mitt beslut och hoppas alla där hemma känner likadant. Det får bli intensiva träffar under de veckorna jag är hemma! Nu kan jag äntligen se fram emot att komma hem till jul eftersom jag vet att jag kommer att komma tillbaka. Har känt sådan oerhörd ångest inombords eftersom jag inte velat lämna ön. Självklart ska det bli underbart att komma hem men bara tanken på att jag aldrig mer skulle återvända hit fick mig att må dåligt. Och dessutom är det ju endast ett halvår av mitt liv. Jag tror det går bra. Hem kommer jag ju någon gång, oroa er inte! Men nu är det spikat - i'll be back!

School is over!

Loggade in på bloggen och insåg att jag inte uppdaterat på en hel vecka! Skäms på mig! Jag har haft så otroligt mycket skolarbeten att skriva och har i princip suttit från tidig morgon till sen kväll hela veckan. Men nu är det över! Idag hade jag sista tentan (juridik) samt lämnade in 4 uppsatser. Nu kan jag andas och bara njuta av mina sista dagar här, åker ju hem på onsdag (men kommer hem på fredag nästa vecka). Nu håller jag tummarna för att vädret blir bättre, det har regnat väldigt mycket på senaste tiden.

Såhär såg det ut härom kvällen. Regnet öste ner!

En stressig dag i skolan avslutades med middag på Denny's. Smarriga pommes!

Lovely day!

Vaknade upp till en klarblå himmel, vad mer kan man önska sig såhär i december? Igår hade jag min sista lektion och kommer därmed vara "ledig" tills jag åker hem den 21.a. Dock har jag 4 uppsatser som skall lämnas in senast torsdag samt ett final exam samma dag så riktigt fri är jag inte ännu. Idag blir det iallafall en sväng till stranden, därefter lite plugg och om tiden räcker till ska jag börja julhandla.

Dags att bestämma sig

Fick precis mitt antagningsbesked från Stockholms Universitet - I got in! Det är tredje terminen i rad som jag sökt till juristutbildningen och jag har kommit in alla gånger. Nu blir det helt klart svårare att avgöra vad jag ska göra nästa termin. Om jag ska tacka ja till platsen eller fortsätta på HPU. Jag har t.o.m. den 20 december att bestämma mig. Mitt öde får förbli osäkert ett tag till.

Två veckor kvar!

Om exakt två veckor kommer jag stå på Arlanda flygplats, något som ända tills nu har känts väldigt avlägset. Fyra månader har passerat så fort men samtidigt känns det som jag varit borta i en evighet. Men nu är det som sagt inte långt kvar! Jag tror jag kommer få en smärre chock av kylan när jag kommer hem.

God morgon!

Vaknade för cirka två timmar sedan och såg att solen strålade idag. Tyvärr måste jag plugga hela dagen så har inte tid att njuta. Pratade precis med min underbara mamma och lillebror i telefon som sitter på andra sidan jorden. Känns märkligt när man inser att man är så långt bort. Mamma har ramlat och skadat sig på jobbet så skänker en extra tanke till henne idag! Krya på dig!

En bra dag startar med frukost från Starbucks.

Tips

Jag har fått endel förfrågningar på bloggen från personer som planerar att besöka Hawaii. Detta inlägg tillhandahåller övergriplig information över sådant som är värt att göra/tänka på vid ett eventuellt besök.

KOMMUNIKATIONER

Att ta sig runt ön Oahu är relativt enkelt. Det finns ett utbredd bussystem som tar dig runt i stort sett hela ön. En bussbiljett kostar 2 dollar och 50 cent vilket är oerhört billigt med tanke på att du kan åka runt hela ön på denna peng. Biljetten är giltig 4 timmar från det att biljetten utfärdats. Att tänka på dock är att bussarna på Oahu är väldigt slitna och det är inte världens trevligaste färdmedel. För de som planerar att ta sig runt ön rekommenderar jag att hyra bil. Det sparar tid och det är ett bekvämare sätt att uppleva ön på, framförallt om man inte har oändligt mycket tid att spendera. Det tål också att tillägga att det inte går någon båttrafik mellan öarna p.g.a. att det bidrar till förstöring av den marina miljön. Vill man besöka de andra öarna får man ta sig dit via flyg. Kika in på www.hawaiianairlines.com

MATEN

Det finns inte alltför mycket snabbmatkedjor i Waikiki men det är ändå mycket hamburgare på menyerna. Att äta ute i Waikiki är relativt billigt, eller åtminstone mycket billigare än hemma i Sverie. Nedan följer en lista över restauranger/matställen jag kan rekommendera:

1) Cheesecake Factory

Känt för sina enorma och goda cheesecakes men de serverar även utsökt mat. Tar cirka 1 timme att få bord men det är värt väntan! Rekommenderar dock att prova lunchmenyn då det är betydligt lättare att få sittplats under dagtid.

2) Il Lupino

En italiensk restaurang i närheten av Cheesecake Factory. Restaurangen har både ute och inneservering och håller mycket hög standard. Trots detta är priserna överkomliga.

3) Yardhouse

Restaurang med otroligt bra mat, även här till bra priser. På kvällen förvandlas denna plats till bar.

4) Cheeseburger in Paradise

Känt för sina goda burgare! Personalen är klädda i bastkjol och hela restauranger inger Hawaii känsla. A must try!

5) Denny's

Kanske inte världens mysigaste matställe men de har superbra frukostmeny. Öppet 24/7.

6) Chili's

Hemtrevlig restaurang som erbjuder det mesta till bra priser.

STRÄNDERNA

När man besöker Hawaii är risken att man som turist blir fast i Waikiki. Men Hawaii är ju så mycket mer än bara Waikiki Beach. Åk till North Shore (andra sidan ön) och upptäck det riktiga paradiset! Jag har ännu inte varit på de andra öarna men jag har hört att Big Island och Maui har de vackraste stränderna.

SHOPPING

Det finns mycket att shoppa här så länge plånboken tillåter. Ta en sväng till Ala Moana Shopping Center som ligger ca 20 minuters bussresa från Waikiki. Varuhuset är 3 våningar stort och erbjuder allt från billig shopping till lyxmärken. För den som planerar att köpa en designerväska eller dyligt kan jag rekommendera att göra detta här. Alla märken är betydligt billigare än hemma! Waikiki erbjuder mycket turistprylar och Kalakaua Avenue är den stora shoppinggatan. Här finns förutom massa bra butiker även lyxvaruhuset Royal Hawaiian Shopping Center.

SEVÄRDHETER

1) Hanauma Bay

En översvämmad vulkankrater som idag är ett naturreservat. Hanauma Bay ligger ca 45 minuters bussresa från Waikiki och är ett måste när man besöker Oahu! Prova gärna att snorkla bland alla färgglada fiskar. Har du tur kanske du rentav stöter på en jättesköldpadda.

2) Pearl Harbour

3) North Shore

4) Duke statyn i Waikiki

Mr Duke sägs vara den första surfaren på Hawaii. En staty är rest till hans minne vid Waikiki Beach. Varje kväll vid skymning tänds alla facklor längs strandpromenaden. Detta symboliserar att dagen är slut och att det är dags för alla surfare att bege sig in mot land.

5) Diamond Head

Skåda Waikiki från ovan genom att bestiga berget Diamond Head. Utsikten är oslagbar! Varning för mjölksyra!

Detta var lite bra-att-ha tips från mig. Hör gärna av er om ni undrar något specifikt som inte finns med i listan ovan! Och ännu en gång - Tack till alla er som visar intresse för min blogg!

MAHALO!

Min dag

Idag hade jag min sista lektion i Hawaiian vilket innebär att jag kommer ha måndagar, onsdagar samt fredagar lediga ända fram tills jag åker hem. Anledningen till att jag inte har fler lektioner är för att jag slipper vårt final exam. Tydligen har jag haft genomgående bra betyg så oavsett om jag skulle få underkänt på mitt final skulle det inte påverka mitt betyg. Yeay! Dock kändes det märkligt att sitta i lektionssalen för sista gången. Och när kumu (läraren) kramade mig hejdå kom verkligheten ifatt mig - snart åker jag hem! Jag kan inte riktigt förstå att jag varit hemifrån så pass länge.

Efter skolan gick jag ner på stranden för vädret var så underbart idag. Vi har haft ganska dåligt väder de senaste veckorna så solbrännan är puts veck. Jag vill helst inte komma hem vit så nu är det bannemej dags att börja jobba på brännan igen! Imorgon har jag mitt sista prov i sociologin så skall strax börja repetera alla kapitel. Hoppas ni har en bra dag! Hoppas alla soliga bilder underlättar den kalla vardagen hemma i Sverige!

Christmas is all around us

Det börjades julpynta väldigt tidigt här på Hawaii. Redan i november spelades julmusik och jag kände att det var lite väl tidigt för min del. Amerikanarna verkar ha någon slags fetisch för att överdriva allt de gör. Nu i helgen sattes en julgran upp i vår port och det känns faktiskt väldigt mysigt. Trots att vi varken har kyla eller snö börjar julkänslan infinna sig. Nu är det inte många veckor kvar till jul!

Twilight

I helgen var jag och såg senaste Twilight filmen - Breaking Dawn. Jag har inte sett någon av de tidigare filmerna men jag känner till storyn så det var inte särskilt svårt att hänga med i svängarna. En riktigt bra kärlekshistoria. Hur har jag kunnat missa detta?

I hate goodbyes

I söndags lämnade Laura, tjejen från Schweiz, Oahu vilket vi alla tyckte var riktigt tråkigt. Vi firade hennes sista kväll (i lördags) på restaurangen Duke's och därefter drog vi vidare till downtown och dansade loss på klubben "Next Door". Tyvärr var musiken asdåligt men vi hade ändå planerat att åka hem tidigt eftersom Lauras flyg avgick tidigt morgonen därpå.

Vi fick vänta ca 1 timme på bord så då passade det bra med en fördrink.

Skål på dig!

Therese håller ett stadigt grepp om Laura. Don't leave us!

The girls...

...and the delicious food!

Klubben "Next Door" i downtown.

Mörbultad

Efter alla dessa dagar av energi känner jag mig för en gångs skull ganska slut i kroppen. Kanske beror det på alla krafter man stod emot under fallskärmshoppet, I don't know. Eller så har det faktum att vi knappt sover utan bara röjer runt och träffar massa kul folk börjat ta ut sin rätt. Man är i stort sett på språng hela tiden här. Det finns alltid nåt att göra.

Idag har jag samlat material till min slutuppsats i skrivkursen. Jag har valt att skriva om dödsstraff. Ska strax börja skriva de första raderna men jag skulle hellre gå och lägga mig. Igår hade jag mitt final exam i juridiken så nu börjar man känna att tiden här snart är över.

Vi är alla lata och trötta så vi gjorde det så enkelt som möjligt för oss - pizza till middag!