Reunion

Mirja, vår tyska vän, har varit kvar på Hawaii ända sedan vi åkte hem och rest runt öarna med sina föräldrar. Igår kom hon tillbaka till Oahu på en snabbvisit så vi mötte upp på den italienska restaurangen Il Lupino och åt middag ihop. Servitören tog en rolig bild av oss, den ena ser värre ut än den andra. Men det är den enda bilden jag har så den får åka upp på bloggen ändå. Det var kul att träffa Mirja igen och ta igen förlorad tid. Imorse åkte hon vidare till Australien och vi hoppas få träffa henne i Europa när alla kommer hem.

Love sushi

Jag har inte ätit sushi på evigheter men har lyckats klämma i mig detta två gånger de senaste tre dagarna. I love it!

Utsikten från vårt nuvarande hotellrum på Ilikai, våning 18.

Club Carnival

I fredags var det karneval i skolan men eftersom jag hade lektion hann jag inte se så mycket. Förutom sång och dans visade alla studentföreningar upp sig och raggade medlemmar. Jag anslöt dock inte till någon. Förra terminen var jag med i den hawaiianska klubben men jag hade knappt tid att gå dit så kände inte för att gå med i nån grupp denna gång.

Ramada Plaza Waikiki

För er där hemma som undrar (och andra) så bor vi fortfarande på hotell. Vi flyttade från Ilikai Hotel igår till Ramada Plaza Waikiki som ligger rätt över gatan. Imorgon ska vi dock flytta tillbaka till Ilikai. Allt detta hattande fram och tillbaka beror på att Pro Bowl (Amerikansk fotboll) spelas i helgen så allt är fullbokat. Vi har helt enkelt fått klämma in oss på de hotell som haft lediga rum. Men på tisdag får vi äntligen vår lägenhet! Ska bli skönt med lite ordning! Det är inte så kul att bo i resväskan...

Law Enforcement

Igår hade jag min första lektion i Law Enforcement. Kursen handlar om olika problem eller situationer som kan uppstå inom rättsväsendet såsom korruption samt polisyrket i stort. Det häftiga är att vår lärare är en gammal FBI agent och han arbetar just nu på Honolulu Police Department (HPD). När jag kom in i klassrummet stod han klädd i full polismundering med pistol och allt. Undrar om man får bära vapen när man undervisar? Tydligen.

Nästa vecka ska vi på studiebesök på polishuset och vi kommer ha många gästföreläsare. Igår fick vi analysera olika personlighetstyper och hur man som polis handskas bäst med olika typer av människor. Kursen kommer passa mig utmärkt och jag känner på mig att denna kommer bli en favorit!

Till alla nya studenter

Jag riktar detta inlagg till alla framtida studenter pa Hawaii och da framforallt Jasmine som kommenterat pa bloggen. Forsokte lamna en kommentar pa din blogg men det fungerade inte. Da far det bli ett inlagg istallet :p

Till att borja med, STORT GRATTIS till antagningen pa Leeward College! Hawaii ar en underbar plats och det ar fa forunnat att kunna studera har! Tyvarrr kanner jag inte till sa mycket om ditt college eftersom jag helt enkelt aldrig traffat nagon darifran. De flesta gar antingen pa HPU eller UH Manoa.

HPU ar ett universitet som haller hog standard och de flesta lararna arbetar eller har arbetat inom det omrade som de undervisar. Vi har valdigt mycket laxor och uppgifter att gora infor varje lektion men tentorna ar lattare jamfort med hemma i Sverige (enligt mig). Det ar relativt enkelt att fa bra betyg sa lange man hanger med i tempot hela tiden.

Livet utanfor skolan ar nagot helt i sarklass och det finns mycket att gora och massa internationella studenter att lara kanna. Du kommer skaffa dig ett stort kontaktnat over hela jordklotet. Visst later det underbart?

Om du har nagra funderingar ar det bara att du hor av dig, alternativt fortsatter folja bloggen. Tack for visat intresse och aterigen GRATTIS och VALKOMMEN till Hawaii! Kulia i ka nu'u - Reach for the stars! :D

ALOHA!

Fortune cookie

Har precis avslutat min lektion i business law och sitter nu och vantar pa att nasta ska borja. Eftersom det inte ar forran kl 16 passar jag pa att blogga lite. Igar var vi pa avskedsmiddag med en stor grupp tyskar. Kandes lite markligt for min del att vara dar eftersom jag bara kande typ 2 av 25 personer.

Vi at pa en jattebra kinesisk restaurang och till efterratt serverades det fortune cookies, d.v.s. en liten kaka som innehaller ett "personligt" meddelande. Jag tyckte den jag fick passade valdigt bra in pa min situation just nu, den lod: "LOOK TOWARDS THE FUTURE, BUT NOT SO FAR AS TO MISS TODAY."

Senare pa kvallen drog vi till Moose's vilket ar dit alla gar pa tisdagar. Stamningen var dock inte densamma som forr eftersom de flesta akt hem och vi har inte hunnit lara kanna sa manga nya annu. Nu blir det lunch och darefter ska jag gora min laxa i kriminologi. Slutar skolan kl 20 idag sa det blir en lang dag!

Plugging plugging

Idag har jag legat vid poolen hela dagen samt pluggat lite business law. Kurslitteraturen verkar jättebra och väldigt intressant. Dock tror jag det blir en svår kurs eftersom jag inte har några förkunskaper om det amerikanska rättssystemet. Dessutom är läraren en strikt liten japan som verkar älska att hunsa med sina elever.

Moder jord

Om det är nåt man kan säga om Hawaii så är det att naturen är underbar! Tog lite bilder härom dagen när jag promenerade runt i stan.

Tillbaks till skolbänken!

Japp, då var det dags för skola igen! Jag hade min första lektion i Business Law i förmiddags kl 10.45 och kommer ha min lektion i kriminologi kl 16. Det blir lång håltimme så passade på att åka tillbaka till hotellet emellan. Än så länge har man ju inga läxor att göra. Men framöver kommer nog den långa håltimmen passa alldeles utmärkt för plugg.

It feels good to be back!

Late night pizza

Vi kom hem sent från båtturen igår så vi bestämde oss för att beställa hämtpizza. Vi smaskade i oss rejäla bitar vego pizza och därefter dukade vi i säng. Resterna åt vi till frukost imorse.

Skepp åhoj!

Vår nya roomie Greg bjöd med oss ut på segling igår eftermiddag tillsammans med hans kompisar. Det var trevligt förutom att jag blev så sjukt sjösjuk! Jag hoppade faktiskt av båten pga sjösjukan och var redo att simma iland. Jag blev dock hejdad av killarna på båten som tyckte det var lite väl långt. Utsikten var underbar men sjöliv är inget för mig. Jag håller mig till stranden framöver.

En dag vid poolen

Idag är vi lagom möra efter gårdagens utekväll. Vi åkte aldrig till Pearl utan hamnade först på Rum Fire - en supercool bar vid Sheraton Hotel och kvällen slutade på Señor Frogs där vi mötte upp med gamla norska bekanta. Idag blir det en dag vid poolen. Hoppas på solsken!

Solning vid lagunen

Imorse vaknade vi tidigt allihop och åt en god frukost här i närheten. Sedan bar det av till en otroligt vacker lagun som ligger precis bakom vårt hotel. Där har vi lapat sol hela dagen och lyssnat på vågornas brus. Det är härligt att vara tillbaka! :)

Nu håller vi på och gör oss iordning inför middagen och ikväll blir det party på klubben Pearl! Back to normal again :p

Back in paradise!

Hej alla! Jag anlände för två dagar sedan i mitt paradis Hawaii. Har inte uppdaterat bloggen för har inte haft tillgång till internet. Igår eftermiddag bokade vi hotellrum på Ilikai Hotel eftersom vi inte har nånstans att bo. Vi skrev kontrakt på en superfin lägenhet igår kväll men inflyttning är 1 feb så vi får flytta runt på olika hotell tills dess. På Ilikai kan vi endast bo i 5 nätter så därefter är vi hemlösa igen. Ilikai Hotel ligger, liksom vår nya lägenhet, i närheten av Ala Moana Center så det är en bit från Waikiki denna gång. Vi kommer bo 4 personer i en 2 rummare med underbar utsikt mot hamnen. Det blir, förutom jag, Aina, Therese och en amerikansk kille. Vi är minst sagt nöjda!

Sömnig

Efter en dag med massa intryck och lite sömn är jag nu supertrött. Klockan är 21.15 just nu lokal tid men hemma i Sverige är den 3.15 vilket innebär att kroppen varit inställd på att få sova ganska länge. Jag har beställt taxi till imorrn som kommer och hämtar mig 3.30 inatt. Ska passa på att sova i några timmar. Som tur är har jag en superskön säng med fluffiga kuddar. Nu ska det bli härligt att sova! God natt allihop!

Frihetsgudinnan mini

Det var svårt att planera tiden idag eftersom jag kom till hotellet senare än vad jag hade trott. Jag hade därför inte tid att besöka Frihetsgudinnan. Men som tur var hittade jag en kopia i miniformat.

Times Square

På hemvägen lyckades jag ta fel t-banelinje och klev av några kvarter för tidigt. Tur var dock det för annars hade jag missat eller snarare inte orkat pallra mig till Times Square. Jag tog lite bilder på avstånd och hastade sedan tillbaka till hotellet och värmen.

World Trade Center - 9/11 Memorial

Tydligen måste man uppvisa biljett för att komma in på minnesplatsen där de båda tvillingtornen en gång stod. Jag hade såklart inte tänkt på det men lyckades få en gratisbiljett av en vänlig själ. Eftersom större delen av Ground Zero är en byggarbetsplats var det ganska rörigt. Till minne av terrordådet har en jättelik fontän/bassäng tillkommit intill platsen. Runt omkring står namnen på alla de som miste sina liv den dagen. Eftersom det var svinkallt ute och min kamera tar extremt dåliga bilder i mörker stannade jag inte så länge.

Travelling Underground

Efter att jag hade checkat in på hotellet bestämde jag mig för att ta mig mot Ground Zero och enklaste vägen dit (och bílligaste) var med t-banan. Att åka tunnelbana i New York är precis lika snubbígt som man tänkt sig, skumt folk, gnisslande ljud och massa buller. Jag skulle inte känna mig säker där om kvällarna.

4 dollar och 50 cent kostade en tur och retur biljett.

Amerikanska flaggan syns överallt, även på t-bane tågen.

I'm in New York!

Flygresan har gått bra och jag har återigen stigit iland på amerikansk mark. Landade på Newark Airport i NYC kl 14 lokal tid. Därefter tog det hela två timmar att ta sig igenom tullen. Tur man inte hade annat flyg att passa! Tog taxi (som visade sig vara skummistaxi) in till Manhattan och checkade in på Wellington hotell strax innan kl 17.

Jag hade tur idag för att jag fick sitta helt ensam på min rad så hade massa utrymme för mig själv. Det var skönt att kunna bre ut sig utan att vara i vägen!

Bye Bye

Nu bär det av mot Arlanda flygplats! Med mig har jag mamma och Jens. De senaste dagarna har varit fyllda av stress och jag har försökt träffa släkt och vänner. Nästa gång ni hör från mig är jag i New York City!
Ta hand om er!

Wellington Hotel New York

Nu har jag bokat in mig en natt på Wellington Hotel i NYC! Jag påbörjar min resa mot Hawaii på onsdag fm och kommer att tillbringa 17 timmar i New York så passade på att boka in mig på hotell. Eftersom jag landar 13.30 lokal tid är planen att jag ska strosa runt på Manhattan och bara supa in så mycket jag bara kan för att därefter sova en natt i en förhoppningsvis skön säng och fortsätta min resa mot Hawaii morgonen därpå. Hotellet ligger på 871 Seventh Ave, i närheten av shoppingstråken på Fifth Avenue, Broadway och Central Park. Jag betalade dryga 700 kr vilket jag tycker är ett bra pris. Nu är det nedräkning på hög nivå!

Hotellegenskaper.
På detta hotell i New York kan man äta på en restaurang och coffee shop/kafé. Det finns ett företagscenter på platsen. Parkering på platsen erbjuds mot en tilläggsavgift. Ytterligare bekvämligheter omfattar flerspråkig personal, presentbutiker/tidningskiosker och öppen spis i lobbyn.

Rum.
De 600 luftkonditionerade gästrummen på Wellington Hotel har hårtork och strykjärn/strykbräda. Tv:n har kabelkanaler. Rummen har trådlös Internetanslutning. Dessutom erbjuds städning dagligen och ytterligare bekvämligheter som finns tillgängliga på begäran inkluderar väckning.

#%:/&%¤#?*#%!

Jahapp nu var det dags igen - mobilproblem! Skärmen på min HTC har fryst så kan varken svara, ringa eller läsa mina sms. Precis vad jag INTE har tid med just nu! Var ju och bytte skärm för nån vecka sedan men nu verkar det som det blir dags för ett återbesök i affären. Det är av just denna anledning jag alltid är sist i min kompiskrets med att skaffa hi-tech prylar. När de fungerar kan de vara hur bra som helst men när det krånglar (vilket händer alltför ofta) är de det sämsta skit som någonsin uppfunnits! Tacka vet jag Nokia 3310! Summa kardemumma - jag går inte att nås för tillfället.

Jag just nu...

Lunch med Wisam

Igår lunchade jag med Wisam och vi pratade om allt möjligt. Efter det blev det häng i soffan framför tv:n och godisskålen med mamma.

Brunch på Södermalm

I torsdags bjöd Chrissan på en härlig brunch hos sig på Söder. Det var en liten get-together med mig, Christina och så Chrissan, precis som på den gamla goda tiden. Chriss passade även på att rensa ut sin garderob så fick med mig en hel del kläder, både sommar och vinter plagg. Tack för det! Och tack för en mysig dag tjejer!

Bio ikväll

Om ett par timmar ska jag och mamma åka till Heron och se filmen "New Years Eve". Har hört att den ska vara bra!

Tävla och vinn en resa!

Jag öppnade alldeles nyss en tidning jag fått av Fritidsresor. På första uppslaget ser jag en tävling som pågår just nu där första pris är en resa till Italien värd 20.000 kr. Allt man behöver göra är att skicka in en bild som föreställer ens bästa charterminne. Det har jag just gjort! Gör det du också genom att gå in på följande länk:

fritidsresor.se/tavla

Nedan ser ni mitt bidrag:

Bikinijakt

Idag hade jag siktet inställt på att finna en ny bikini. Det är så väldigt dyrt med badkläder på Hawaii så tänkte inhandla en ny innan jag åker tillbaka. Var på H&M i Tumba centrum men de hade inte några bikinis alls. Besviken fick jag gå hem igen. Någon av dessa skulle jag vilja ha.

Helgen och veckan som gått

Nu har jag varit dålig på att uppdatera igen, skyller på att jag varit väldigt upptagen med annat på sistone. Om jag ska fatta mig kort vad som hänt under dessa dagar så har jag varit på middag hos farmor, fikat med vänner på stan, lunchat på en libanesisk restaurang på Hamngatan samt varit på Fotografiska museet och spanat in Nick Brandts utställning "On This Earth". Var där i söndags vilket var sista utställningsdagen och måste säga att bilderna var otroligt vackra! Konsten bestod av djurporträtt tagna i svart och vitt. Mycket tjusigt! Här kommer ett sammandrag av bilder.

Gårdagen

Igår var det full rulle hela dagen ända in på sena kvällen. Dagen började med frukost på Johan och Nyström på Söder med fina Chriss. Fick en försenad julklapp - jättefina inramade bilder på oss från Hawaii! Därefter strosade vi runt på stan, jag tappade mobilen i marken så skärmen sprack. Jippi! Precis vad man behöver! Jag hittade en liten butik vid Gullmarsplan som fixade den för 590 kr. Rekommenderas! Expert, Elgiganten och ThePhoneHouse ville alla ha 1500 kr och det skulle ta 3 veckor. Jag fick min mobil efter 3 timmar! Medan jag väntade gick jag hem till Hanna som bor vid Gullis och drack en kopp kaffe. Därefter bar det av mot mammas jobb så jag fick åka bil hem. Ajuste, sade upp mitt medlemskap på SATS också! Som sagt, full rulle! Och så snöade det igår, äntligen!

Våren 2012

Terminen som gått har jag pluggat lite allt möjligt på HPU. Till våren blir det kurser i samma kategori, två juridiskkurser, samt en i kriminologi och en i psykologi. Känner på mig att det kommer bli kul!

JADM 1000 B Crimes and Criminals MWF 4:10 pm - 5:05 pm

JADM 3310 A Law Enforcement: Contmp Issues W 5:15 pm - 8:10 pm

LAW 3000 A Business Law I MWF 10:45 am - 11:40 am

PSY 1000 G Introduction to Psychology F 5:15 pm - 8:10 pm

Middag i Åkersberga

Ikväll har jag och mamma varit på middag hos Jens tjej Daniella som flyttat hemifrån. Hon bor i en jättemysig lägenhet som ligger inuti en villa i Åkersberga. Glömde kameran hemma så har tyvärr inga bilder att visa. Här är en bild jag lånat från Daniellas egen blogg, www.daniellaeriksson.blogspot.com.

Filmkväll

Om en stund sänder kanal 4 "Sommaren med Göran". Jag tycker denna komedi är suverän så ska definitivt titta. Dags att bänka sig i soffan med chipsskålen i knät och så filten förståss.

Bästa låten just nu

Betygen hösten 2011

1039 HAWN 1100 B Beginning Hawaiian I Downtown Honolulu Campus A
3060 JADM 2000 A Laws & Courts in Wrld Cultures Downtown Honolulu Campus A
2931 SOC 1000 J Introduction to Sociology Downtown Honolulu Campus A
3147 WRI 1100 U Analyzing & Writing Arguments Downtown Honolulu Campus B-

Måste säga att jag är väldigt nöjd med terminens betyg. Hoppas det går lika bra i vår!

Nyårsafton

Gårdagskvällen var riktigt lyckad och vi firade in det nya året med glatt humör. Maten var suverän och sällskapet trevligt. Vi sjöng visor vid middagen som Martins kompis Johan, AKA Behm, skrivit. Det blev en bra början på det nya året!

Jag och Chrissan skålar med fördrinken.

Det blev garpatcho till förrätt.

Dubbelmarinerad oxfilé med potatisgratäng till varmrätt.

Kvällens sånghäfte! Vi sjöng på svenska, finska och ryska (typ).

Krille, Bullen och Chrissan.

Crème Brûlée och tårta till efterrätt.

Jag och pojkarna pratar om livets stora frågor...

Martin poppar skumpan på tolvslaget.

Markus, Martin, Chriss.

Anna och Serge.

Markus, Martin och Krille.

Ett gäng glada tjejer! Skål och Gott Nytt År!