Crime Mapping

Har nog glömt berätta om alla bra gästföreläsarna som jag och klassen får möjligheten att träffa varje onsdag under Law Enforcement lektionen. Jag läser en kurs som handlar om polisyrket - dess historia, utveckling och olika metoder som polisen i USA jobbar efter. Boken är väldigt intressant och vår lärare jobbar som polis på Honolulu Police Department. Som jag tidigare berättat har vi varit på studiebesök på polishuset. Varje lektion bjuder läraren in olika gästföreläsare, och varje vecka är det olika teman. Förra veckan föreläste en kvinna om våld i hemmet och igår kom en polis från HPD och pratade om Crime Mapping.

Crime Mapping innebär att polisen utformar en överskådlig karta över alla rapporterade brott och därefter används kartan som modell för att kunna förebygga och bekämpa en viss typ av brott i specifika områden. Den som är intresserad kan logga in på www.crimemapping.com och välja delstat och se vilka brott som är överrepresenterade i vilka områden. Jag klickade nyss in på Honolulu och fann att totalt 72 brott, i alla genrer, har rapporterats de senaste 4 dygnen. Stöld och bilinbrott står för majoriteten av dessa.

 

Som det framgår av diagrammet ovan har Honolulu högre brottsstatistik än övriga USA.


Kommentarer
Postat av: hanna

haha tur att du är van vid hoodsen då;)

2012-02-25 @ 10:00:27
Postat av: Linn

Haha you know it! :p

2012-02-28 @ 10:40:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0