Att hitta lägenhet och bo på Oahu

Fick en fråga på bloggen om hur man lättast finner lägenhet på Oahu och vad det ungefär kostar per månad. Till att börja med vill jag påpeka att man BÖR leta lägenhet hemifrån (oavsett vad andra säger). Innan jag åkte till Hawaii i somras fick jag höra av Study Abroad (de som förmedlade resan) att man absolut INTE ska försöka sig på att leta lägenhet hemifrån Sverige p.g.a. risken att bli lurad är stor. Det är BS! Det är oerhört svårt och tidskrävande att hitta bostad på ön Oahu, framförallt om man vill bo där alla andra bor, d.v.s. i Waikiki området.

När jag kom hit första gången bodde jag på hotell i en vecka och letade bostad på plats. Eftersom jag och mina rumskompisar var desperata att finna bostad tackade vi ja till första bästa. Nackdelen med detta är att man 1) får betala dyra pengar för dålig lägenhet och 2) missar massa andra bra erbjudanden som man inte visste fanns. När vi först kom hit vandrade vi runt, gata upp och gata ner, i hela Waikiki, VARJE DAG. Till slut hittade vi vår lägenhet via Craigslist. Det är psykiskt påfrestande att inte veta vart man ska bo eller när man kommer hitta något. Därför rekommenderar jag att påbörja letandet hemifrån.

Under jullovet när jag var hemma i Sverige letade jag och mina rumskompisar lägenhet via nätet. Vi mailade och ringde på massa annonser men fick nobben av de flesta. Varför? För att det gäller att vara först. Man måste vara snabb i handlingen och ringa på allt man hittar. De flesta lägenheter som ligger på nätet är redan uthyrda. En annan svårighet är att de flesta inte tillämpar korttidskontrakt, vilket är vad de flesta studenter letar efter. Alla de som endast stannar en termin eller två får slåss om de lägenheter som tillåter korttidshyra.

När jag kom tillbaka till Hawaii i januari hade jag (och mina kompisar) ingenstans att bo. Vi inhyste oss på hotell i närmare två veckor tills vi till slut hittade en underbar lägenhet, på Craigslist, även denna gång. Så man kan säga att trots att man är ute i god tid är det svårt att få napp. Så börja spana i så god tid som möjligt!

Vad gäller hyrorna så kan jag inte tydligt nog understryka hur dyrt det är att bo här! Priserna är sjukt höga och standarden är långt ifrån vad man är van vid hemma. I vår förra lägenhet, vilket var en etta, betalade vi 1700 dollar per månad. Det motsvarar ca 12.000 kr. Denna termin bor vi i en tvåa, eller närmare bestämt det är två sovrum och ett vardagsrum men det klassas som en tvåa. För denna betalar vi 2400 dollar i månaden (ca 17.000 kr med dagens valutakurs).

Viktigt att tänka på är att alla hyresvärdar tar ut deposition så första månaden är det dubbla hyror som gäller. Ni kan ju göra matten själva. Det är DYRT! Att bo i Waikiki passar egentligen inte en students plånbok men ska man bo mitt i smeten kostar det därefter. Jag rekommenderar inte att bo i Downtown varpå Waikiki egentligen är enda alternativet. Det tål även att tilläggas att studentrum inte heller det är billigt. Då bor jag hellre i lägenhet så man slipper alla strikta regler som studentboendena tillämpar (inget besök, ingen alkohol på rummet etc.)

Till sist kan jag bara säga att pengarna försvinner snabbt här eftersom allt från skola till boende är dyrt. Mycket dyrare än resterande USA. Så ta med extrapengar för CSN.et räcker inte långt. CSN pengarna täcker i princip skolavgiften, hyrorna, kurslitteraturen och flygbiljetten. That's it! Resterande pengar får man ta ur egen ficka, såvida man inte kan trolla med knäna. Men det kan inte jag.


Ingenting är gratis - framförallt inte i paradiset!

Kommentarer
Postat av: T

Hej,
Jag funderar på att plugga på Hawaii nästa år, det jag undrar är ifall du sökte stipendium innan du började plugga där?
Har man verkligen inga pengar över från CSN att leva för?
Hoppas du kan maila mig.
Vänligen T

2013-08-01 @ 20:55:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0