Första skoldagen

Idag hade jag mina första lektioner på HPU och det kändes väldigt märkligt att vara tillbaka i skolbänken. Jag har inte studerat heltid på hela 4 år så jag är ganska trött efter en hel dags lyssnande. Det har varit mycket information och nya intryck.

Lektionerna som jag haft idag är business, law, sociology och academic writing. Juridikkursen verkar roligast men kanske också svårast. Läraren är dock superkul och har jobbat inom yrket i över 30 år så den kursen blir nog väldigt lärorik.

Av de intryck jag fått under dagen verkar business kursen vara den tristaste och jag funderar på att eventuellt skippa den helt. Men jag ska härda ut denna vecka och se om det blir bättre. Man får inte ge upp för lätt.

Läraren i sociologin är jättesträng och verkar nästintill galen. Han inledde lektionen med att säga att han gillar att ge studenter underkänt och att vi måste kalla honom för Mr Rodriguez. Först trodde jag att han skämtade men det gjorde han verkligen inte. Madness!

Av vad jag tidigare fått höra är det mycket lättare att vara student i USA än i Sverige men jag börjar tvivla på det. Jag har massa inlämningar och prov i samtliga kurser och det är tjocka böcker som ska plöjas igenom. Det kan hända att det är lättare att få höga betyg men studiemässigt verkar det vara mycket att göra. Hemma har man ju oftast en dugga och en tenta på hela terminen. Här är det småläxor, prov, uppsatser och presentationer om vartannat.

Imorgon ska jag påbörja kursen i Hawaiian och jag tror att den kommer bli kul. Läste precis kursbeskrivningen och det stod att vi förutom att kunna prata lite Hawaiian även ska lära oss dansa hula hula och sjunga Hawaiianska sånger. I'm looking forward to it!

Nu ska jag sätta igång och läsa kurslitteraturen då jag redan har fått uppgifter att göra till nästa lektionstillfälle. Dessutom ska jag hinna skriva en uppsats i writing kursen till på torsdag. I better get started!


Buss 2, 13 och B åker förbi universitetsområdet.

Bild över Hotel Street downtown Honolulu. Campus ligger på Bishop Street vilket är en stor gata som korsar Hotel Street.

Kommentarer
Postat av: Chriss

Kul att det har börjat! Hoppas inte att du får smisk av pekpinnen på sociologin då :p. Sociologilärare verkar vara lite freaky över lag. Vi hade också en knäppis :p.



Du måste berätta om din första Hawaiian-lektion sen :).



Kan du prata på Skype min morgon torsdag (din onsd kväll) eller min morgon på fredag (din torsdagkväll)?? :)

2011-09-07 @ 12:01:57
URL: http://chrissblogg.se
Postat av: Carol

Haha, skrattade så mycket när jag såg kommentaren om Mr. Rodriguez! Det var ju nästan självklart att han hade ett spanskt efternamn, min spanska lärare var också lite av en tyrann i klassrummet.

Var kommer Mr. Rodriguez ifrån?



Det är så kul att höra att du tycker de flesta kurser är roliga, och det är så strongt av dig att läsa så många kurser samtidigt :)



Vet ej om du fått mitt mail, men plinga när du har tid friend.



Ta hand om dig nu! I miss you like hell!

2011-09-07 @ 21:46:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0