Ka lei ha'aheo

Ikväll var det möte med Hawai'i klubben som jag numera är medlem i. Jag tycker man ska passa på att utforska så mycket som möjligt när man ändå är här. Att gå med i en Hawaiiansk studentklubb är ett bra knep om man vill lära sig om kulturen - so I did! Under mötet fick vi lära oss att knyta en klassisk "lei" gjort av tea-leafs. Vi utlänningar förknippar kransen med blommor men en klassisk krans är alltså gjord av gröna blad. Alla som tar studerar erhåller en sådan krans på examensdagen.

Hawaiianerna kallar sina kransar för "Ka Lei Ha'aheo" vilket betyder The lei of Pride (stolthetens krans). Man vördar kransen med stor omsorg och även när den vissnat ska den återföras till moder jord. Nedan ser ni resultatet av min första "lei". (Alla som planerar att hälsa på mig kommer bli välkomnade med en sådan på flygplatsen!)


Jag valde att bära min krans runt huvudet då bladen färgar av sig på kläderna.

Utsikt från en av universitetsbyggnaderna - nioende våningen.

Kommentarer
Postat av: Chriss

Vad fin den blev :). Bara hula-outfiten som saknas ;). Kram!

2011-10-01 @ 09:35:39
URL: http://chrissblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0