Våga ta steget

Många har frågat mig varför jag valt att åka så pass långt bort som till andra sidan jorden för att studera. Många undrar hur jag vågar åka ända till Hawai'i alldeles ensam. Jag tror att man ibland bara måste våga ta steget och göra något helt annorlunda i livet. Man ska inte vara rädd för att prova nya saker. Tänk positivt - skulle det krisa kan man faktiskt åka hem igen. Det är så jag försöker tänka. Annars går man miste om så många berikande erfarenheter!

I början var jag i valet och kvalet om jag skulle hålla mig inom Europa eller resa längre bort. Efter endel tänkande beslutade jag mig för att ju längre bort, desto bättre! Länderna i Europa kan jag besöka närsomhelst. En resa som den jag snart kommer få uppleva händer förmodligen bara en gång i livet.



Att jag valde Hawai'i som studieort var inget planerat. Jag visste vad jag ville plugga men inte vart. Jag blev tipsad om en agentur som förmedlar utbildningar i utlandet - Study Abroad. De tipsade mig om Hawai'i Pacific University. Skolavgiften är betydligt mycket lägre än andra universitet och college i USA. Och trots detta är skolan rankat som ett av USA:s top 10 universities. En annan mycket fördelaktig sak med Hawai'i Pacific University är att alla studenter spelar på samma villkor. I övriga USA antas amerikanska studenter i första hand och utlandsstudenterna får slåss om de platser som är kvar. På Hawai'i däremot är det betygen som avgör vilka som blir antagna. Det gäller även att ansöka i god tid då det är först till kvarn.

Vid mitt första besök på Study Abroad erhöll jag en bunt broschyrer med information om olika skolor och efter den dagen började jag läsa och fundera på vilken skola som skulle passa just mig. Jag intresserade mig snabbt för Hawai'i, mycket p.g.a. dess exotiska klimat men även för den häftiga blandningen av storstad möter semesterparadis. Det var verkligen något i särklass! Till slut bokade jag in ett andra möte på Study Abroad som gav mig mer ingående information om Hawai'i. Därefter fick jag och en grupp andra personer som intresserat sig för samma skola träffa en representant från universitetet som berättade om skolan och The State of Hawai'i. Vi fick se bildspel och en överskådlig rundtur av campus och öarna. Jag var fast!

Nästa steg blev att ansöka till skolan. Jag fick mitt antagningsbesked redan efter några veckor, detta var i mars månad, och då var det dags att söka kurser. Det var mycket knåp med kurserna och man var hela tiden tvungen att kontrollera i en separat lista vilka förkunskaper som  krävdes för respektive kurs, s.k. pre-requisites.



I maj fick man antagningsbesked på kurserna och därefter var det dags att ansöka om visum. Visumansökan kallas DS-160 och denna skall tas med till ambassaden. För att kunna fylla i DS-160 behöver man ha en annan blankett tillgänglig. Den heter I-20 och alla nya studenter erhåller denna blankett i sin välkomstportpolio tillsammans med antagningsbeskedet. Study Abroad är väldigt bra på så sätt att de hjälper till med alla förberedelser, helt gratis! De anordnade bland annat en visum workshop där de hjälpte alla blivande studenter att fylla i visumansökan på rätt sätt. Det är väldigt många frågor som ska besvaras och det var en lättnad att veta att man kunde fråga om något var oklart. Det tog ca 2 timmar för mig att fylla i hela ansökan.

När visumansökan är klar bör man boka besök på ambassaden. På somrarna kan det vara långa väntetider så det gäller att boka sitt besök i tid. Jag besökte ambassaden i juli och fick mitt visum en vecka senare. Bild kommer vid ett senare tillfälle.

Ett tips till dig som funderar på att studera i utlandet är att börja i god tid! Mitt första besök på Study Abroad ägde rum redan i december 2010. Det är många papper som skall fyllas i (framförallt om man ska till USA) så det gäller att ha gott om tid. Det kanske låter som en överdrift men det tar längre tid än man tror.




Förberedelserna har minst sagt varit tidskrävande och jag har trots att jag inte börjat studera ännu fått betala ganska många småavgifter. Avgifter som skall betalas är bland annat ansökningsavgift till skolan, 2 visumavgifter, avgift för bankintyg, läkarintyg etc. Eftersom detta är något helt nytt för mig och säkert många andra som funderar på att åka kan det ibland kännas som att man missar information och då har Study Abroad varit en suverän mellanhand som hjälp till och sett till att man inte glömmer något på vägen.

Jag åker om drygt 3 veckor men jag är fortfarande inte helt klar med allt. Bostaden ordnas på plats så jag får bo på hotell de första dagarna. Just nu väntar jag på ett läkarutlåtande som skall tas med och visas upp för skolan som intygar att jag är fullt frisk. Väl på plats måste jag även utföra ett turberkulostest. Ibland känns det som att to-do listan aldrig minskar. Papper, papper, papper - det har blivit ganska många nu! Jag undrar vad de gör av allt. Amerikanarna är helt klart one of a kind!


Kommentarer
Postat av: Chriss

Tycker att det är så kul att du tar det här steget! Det kommer vara en resa som du kommer att minnas hela livet :)!

2011-08-04 @ 09:35:26
URL: http://chrissblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0